piątek, 3 października 2008

Co można zrobić z powieścią cz.1

Od znajomej Amerykanki, uczącej swoje dzieci w domu (i mieszkającej na razie... na mojej ulicy) dostałam listę pomysłów - co można zrobić z przeczytaną powieścią. Zanim tę listę dostałam rozmawiałyśmy trochę o tym i wyobrażałam sobie, że na tej liście zobaczę coś w rodzaju: napisanie streszczenia, napisanie planu wydarzeń, charakterystyki głównego bohatera itd. Ale chociaż część listy, którą tutaj zamieszczam, dotyczy pisania, to jest jednak dużo bardziej twórcza niż przypuszczałam. Można z góry ustalić z dzieckiem, co ma zrobić, albo dać mu wybór po przeczytaniu książki. Myślę, że wykrzystanie tych pomysłów będzie z korzyścią dla dzieci (zarówno tych uczonych na 100% w domu, jak i tych douczanych w domu.
A oto, co można napisać po przeczytaniu powieści:

  • Napisz list to jednego z bohaterów powieści. Zadaj mu pytania, ale również napisz o sobie.
  • Gdybyś mógł się zamienić miejscami z którymś z bohaterów, to z którym i dlaczego z nim?
  • Który z bohaterów najbardziej Ciebie przypomina i dlaczego?
  • Gdyby dwaj główni bohaterowie z różnych powieści mieli się spotkać, to chciałbyś, aby którzy to byli? Dlaczego? Jak wyglądałoby ich spotkanie?
  • Stwórz stronę gazety korzystając z powieści. Streść wydarzenia w jednym z twoich artykułów. W innym artykule napisz o pogodzie. Dołącz artykuł wstępny i reklamy, które będą miały związek z powieścią.
  • Streść powieść poprzez stworzenie wersji rysunkowej powieści. Użyj około sześciu slajdów
  • Przekształć tę historię zmieniając jej czas i miejsce. Jak wyglądałaby ta powieść po takiej zmianie?
  • Napisz jeszcze raz rozdział, albo jakiś fragment tej powieści ale z punktu widzenia innego bohatera niż główny.
  • Dlaczego autor napisał akurat taką historię? Wyraź swoją opinię.
  • Wyobraź sobie, że jesteś redaktorem gazety, który ma za zadanie przeprowadzenie wywiadu z jednym z bohaterów. Napisz ten wywiad.
  • Wyobraź sobie, że to ty jesteś jednym z bohaterów powieści. Opisz swoje uczucia związane z toczącą się akcją książki.
  • Napisz wiersz o jednej z powieści. Niech znajdą się w nim bohaterowie, wątek i motyw książki.
  • Napisz jeszcze raz fragment powieści, ale przekształcając go w sztukę teatralną.
  • Wybierz jakąś znaną i wpadającą w ucho piosenkę, zmień jej słowa tak, aby odnosiły się do powieści.
  • Napisz krótkie opowiadanie związane z powieścią.
  • Napisz plan wydarzeń składający się przynajmniej z 10 punktów.
  • Porównaj dwie powieści, które ostatnio przeczytałeś, wskazując na podobieństwa i różnice.
  • Zaprojektuj okładkę powieści (przód i tył). Z tyłu zawrzyj na niej zarówno informacje dotyczące akcji, jak i notę reklamową.
  • „Ufunduj” nagrodę dla danej powieści. Wyjaśni jakimi kryteriami się kierowałeś przy wyborze zwycięscy i dlaczego, akurat ta książka ją otrzymuje. Zanim rozpoczniesz ten projekt, dobrze by było, abyś przeczytał coś o nagrodach w dziedzinie literatury.
  • Narysuj tryptyk dotyczący powieści, który przedstawia najważniejsze jej sceny. Napisz streszczenie tych scen, wyjaśni jaka była ich rola w akcji toczącej się w powieści.
  • Stwórz „mapę” powieści. Powinna ona zawierać takie ważne informacje jak bohaterowie, akcja i wątki. Napisz krótkie wyjaśnienie do twojej mapy.
  • Napisz tekst swobodny
Wkrótce wklęję dalsze tłumaczenie otrzymanej listy, na którym będą też inne aktywności związne z przeczytaną książką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz